Minni ja Väinö takapihalla

Minni ja Väinö takapihalla

keskiviikko 24. huhtikuuta 2024

KESKIVIIKKO 24.4.2024

TERVEHDYS TÄÄLTÄ LUMISELTA PELTOAUKEEN VIERELTÄ 

Tosiaan, edessäni on isoja peltoja, joissa kaikissa on taas lumipeite, ainakin osaksi. Nyt ei ole naakkoja, mutta antaas kattoo, kun lumi sulaa niin isoja naakkaparvia lentää pellolle syömään.

Takapihan katolta on taas pudonnut jo kaksi kertaa jäätä. Onneksi toinen kissani, joka oli pitempään ulkona ei juuri silloin sattunut kohdalle. Kun kisu tuli sisälle se oli ihan kunnossa.

Täällä vuokratalossa on kuolema käynyt lyhyen ajan sisällä jo kolme kertaa. Kovin hyvin en osaa heitä surra yksilöinä, mutta ikäväähän se kuitenkin omaisille on ja osa jäljelle jääneistä vanhuksista on hieman peloissaan, että olenko minä seuraava he kyselevät. Tarkoittavat siis itseään. Tottahan se on, kun ikää alkaa olla 80-90 ikävuoden välillä niin loppu alkaa mietityttää jokaista.

Myös minun elämässä kävi kuolema korjaamassa isoveljeni tuonpuoleiseen. Ensin en ollut millänikään, mutta sitten se vaan kolahti, että en näe häntä enää koskaan ja se satutti syvältä. 

Tein omaan oveeni tällaisen pienen kranssin, jossa lintu laulaa veljeni kappaleita.


Ystävänpäivän jälkeen aloin heti miettiä koristeita pääsiäiseksi seurusteluhuoneeseen. Minulla ja ystävättärelläni oli tarkoitus tarjota pääsiäisenä kahvit ja vohveleita ja niin myös teimme hyvin onnistuneesti. Kaikki ne, jotka eivät päässeet mukaan seurusteluhuoneeseen saivat vohveleita huoneisiinsa. Tilaisuus oli onnistunut ja tässä muutamia koristeita, joita sinne tein.






Teinhän minä vielä kolme aurinkoakin, mutta ne valmistuivat pääsiäisen jälkeen. Niitä oli yllättävän vaikea ommella käsin ja ranteita ja peukaloita piti koko ajan varoa, joten ne myöhästyivät.

Kerroin sitten kaikille, että pääsiäisen jälkeen aion keskittyä omiin töihini ja sen olen tehnyt.

Sain viimein kiskot seinille ja olen saanut verhot makkarin ja olkkarin väliin ja yhden ison huoneen ikkunaan ja toista etsin vielä. Isolla seinällä on nyt kiskot ja siimat ja koukut ja ystävättäreni kävi viime viikolla laittamassa isot kranssit melkein kaikki jo seinälle. Näyttäähän se aika hyvältä vaikka työni eivät aivan hurjan hyviä olekaan, mutta näyttäviä kylläkin. Huomenna jos Luoja suo olisi tarkoitus saada kaikki viimeisetkin kranssit seinälle.

Laitoin jo kutsun tupareista facebookiin. Tarkoitus olisi, että asuntoni olisi siihen mennessä priimakunnossa - viimeinkin. 

Tuleva lonkaleikkaus on ollut koko ajan mielessä ja halusin, että nämä tuparit ja seinänäyttely olisi pois alta sitä ennen. Leikkauksen jälkeen keskityn vain kävelyyn ja paranemiseen mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman pian, että pääsen puutarhatöihin käsiksi nopeasti eikä kesä menisi kokonaan hunningolle sen suhteen.

Haluaisin myös suunnitella uusia isoja kransseja, mutta ennen kaikkea minulla on mielessä seinävaate tupsutyönä jota olen jo jonkin aikaa pyöritellyt mielessäni. Tykkään suunnittelusta tosi paljon vaikka toteutus ontuukin usein.

Ensi viikolla minulla on kokeita lonkkaleikkausta varten ja yksi 

röntgen ja 13.5. menen sitten Tampereelle kuulemaan tulokset ja saan toivottavasti tietää sitten leikkausajankohdan.

Minulla on uusi hurmaava laiskanlinna, jonka ostin kirpputorilta. Siinä on mahtavaa istuskella ja se on niin suuri, että mahdun hyvin pitämään kisujakin sylissäni. Minni kisu onkin hyödyntänyt sitä. Kun tieto veljeni kuolemasta tuli ja siinä sitten tyrskähtelin ja itkin niin Minni kisu oli ihan hädissään ja hyppi syliin jatkuvasti ja ikään kuin kyseli mikä on ja yritti lohduttaa. Se oli aika liikuttavaa.

Tuolissa on erittäin hyvä neuloa. Käsille on pehmeää tukea ja selkä pysyy suorana kun on tarkkana ja niskaa tuen tyynyllä.

Mutta. Yksi ongelma on syntynyt ja se on minun selkäparkani. Minulla on jo pitkään ollut iskiaksen tapaista kipua oikeassa kankun yläosassa. Se on välillä hyvänä ja välillä pahana. Nyt se sitten on erittäin pahana. Minun on saatava selkä kuntoon ennen Tampereelle menoa ettei leikkaus vaan siirry sen takia.

Hupsis, nyt tuli viimeisetkin jäät katolta ja Minni meni just ulos. Jäät tippuivat kyllä pöydälle. Toivottavasti kisu oli jo kauempana.

Olen minä hallituksen toilailujakin ehtinyt aina välillä ihmettelemään. Olen kuullut toistaisesti vain yhden järkevän teon ja se oli hyvätuloisten verotuksen kiristäminen. Hyvinvointialueiden asiat taitavat kaikki olla vinksallaan eikä parempaa ainakaan ole luvassa. Voi voi mitenkähän meidän käy. 

Politiikassa sattuu ja tapahtuu koko ajan. Hallitukseen ei olla tyytyväisiä ja vähän väliä joku ministeri tai kansanedustaja on ihmisten hampaissa.  Jokaisella hallituksella on varmaankin omat ongelmansa, mutta tuntuu niinkuin nyt olisi tavallista enemmän epäsopua. Ehkä se siitä pikkuhiljaa.

Toivotaan, että lumentulo viimein loppuu ja kevät saapuu kohisten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

KESKIVIIKKO 24.4.2024

TERVEHDYS TÄÄLTÄ LUMISELTA PELTOAUKEEN VIERELTÄ   Tosiaan, edessäni on isoja peltoja, joissa kaikissa on taas lumipeite, ainakin osaksi. Nyt...